
Gode tips og tricks til din quiz-låge
Quizlågen har potentiale til at gøre indtryk og sætte aftryk, hvis indholdet er gennemtænkt. Sidste år spillede i gns. 1.137 lokale forbrugere med hver dag. Udnyt de mange nye øjne på din virksomhed i andre rammer – strategisk.
Læs med her for at få vores bedste anbefalinger til, hvordan du får mest muligt ud af din quizlåge.
1) Start med at definere formålet
Når du vælger spørgsmål og svar til din quiz, er det essentielt, at du gør dig klar over, hvad du vil opnå.
Vil du gøre opmærksom på et nyt produkt, service eller tiltag? Vil du fortælle, hvordan I skiller jer ud fra andre på markedet? Vil du fortælle om jeres kerneværdier? Eller vil du give spillerne en ekstra sjov og underholdende oplevelse, fordi det er sådan, de skal huske dit brand?
Hvis du er i tvivl om, hvad formålet skal være, kan du stille dig selv følgende spørgsmål:
“Hvis jeg kun måtte fortælle én ting om virksomheden til en potentiel ny kunde, hvad skulle det så være?”
2) Det gode spørgsmål
- Et æggende spørgsmål: Formuler et spørgsmål, der vækker spillerens nysgerrighed og opfordrer til deltagelse. Spørgsmålet skal være interessant og give spilleren lyst til at finde svaret. Altså, kan du med fordel spørge om noget, som spilleren faktisk ønsker svar på.
- Tilbyd spilleren værdi: I forlængelse af ovenstående, kan du tilbyde spilleren værdi i form af information, underholdning eller et godt tilbud. Et eksempel kunne være et spørgsmål “Hvad får man altid, når man er medlem af vores kundeklub?” - Svar: “20% i vores webshop”.
- Hold det kort og klart: Sørg for at spørgsmålet er let at forstå og svare på. Svaret må ikke være uklart. Test gerne spørgsmålet på et par mennesker, for at sikre, at det er forståeligt.
- Gør brug af gentagelse: Det, du slår på i quizzen, kan du med fordel brede ud i din kommunikation – eller omvendt, kan du vælge at lægge vægt på noget, du plejer at slå på. Vær ikke bange for at gentage dig selv: Når folk møder dit budskab igen og igen, sidder det bedre fast.
3) Præmiens fortælling
Den præmie, du udlodder, er afgørende for engagementet med din låge. En virkelig fed præmie er lig med mange deltagere – og gode associationer med dit brand.
- Skal være relevant for en bred gruppe af mennesker: Hvis din præmie er for nichet og henvender sig til en smal gruppe mennesker, er der tilsvarende få, der vil forsøge at vinde den. Vælg noget, de fleste vil værdsætte. Eller noget, der tilbyder fleksibilitet såsom et gavekort
- Skal generere et besøg hos/et møde med dig: Sørg for at præmien hentes hos eller udføres af dig/jer. Måske er der mere at hente hos kunden?
- Skal være attraktiv: Har du noget på lager, som folk gerne vil have fingrene i? Noget, der er svært at få fat i? Et produkt, der ofte er udsolgt, eller en service, I ikke normalt tilbyder. Sådan en præmie kan tiltrække opmærksomhed og dermed flere deltagere.
- Præmiens værdi sender et signal: Det er ikke her, du har lyst til at spare. En præmie med en solid værdi sender et signal om en virksomhed med overskud til at give.
- Skal være i tråd med dit brand: Sørg for, at præmien stemmer overens med dit brands værdier og image. Præmien skal understøtte eller øge dit brands omdømme, ikke trække fra.
- Må gerne have en langsigtet effekt: Overvej at vælge en præmie, der kan have langsigtet effekt på relationen mellem vinderen og dit brand. Måske en oplevelse, der huskes, eller et produkt, der holder i mange år?
Lad dig inspirere af et par gode eksempler...

Hvorfra kommer sukkeret der anvendes i produktionen?
1) Danske roemarker
2) Tyske roemarker
3) Franske roemarker
Smart fordi: Spørgsmålet giver et indblik i Møn Bolchers værdier. Her får de tilmed formidlet, at de praktiserer deres værdier frem for blot at kommunikere dem.

Hvornår kan du få hjælp fra DKS Låse & Alarm?
1) Alle årets dage 24/7/365
2) mandag-fredag
3) Helligdage og weekend
Smart fordi: Spørgsmålet indeholder et klart og brugbart budskab: Skulle du være så uheldig at låse dig ude på et ubelejligt tidspunkt, er der hjælp at hente hos DKS Låse & Alarm. Det er let at huske, og derfor kunne meget vel være dem, man kom til at tænke på i en sådan situation.


Maribo Bilcenter flytter i nye lokaler 2. januar 2023, hvor flytter de hen?
1) Museumsgade 89
2) Brovejen 41
3) Europavej 127
Smart fordi: der oplyses om noget helt konkret; et adresseskifte. Gamle kunder bliver opmærksomme på det, nye får sat et geografisk billede på bilcenteret.

Hvad er Storstrøms Forsikrings webadresse?
1) sf.dk
2) strøm.dk
3) stofo.dk
Smart fordi: Storstrøms Forsikring har en webadresse, der er nem at huske. Ved at bede spilleren om at huske adressen, øges sandsynligheden for at stofo.dk dukker frem fra hukommelsen, næste gang snakken falder på forsikring.

Husk, at vi er her til at vejlede dig!
Ræk endelig ud, hvis du har spørgsmål eller brug for hjælp til at få det største udbytte af din quiz-låge.